تئوری رنگ برند

رنگ های برند در مورد شما چه می گویند؟

در دنیای رقباتی امروز، استراتژی برندسازی و بازاریابی بسیار قوی و اثر بخش است و برند شما در واقع اعتبار شما نزد مخاطب است. کوچکترین جزئیات هم اهمیت دارند و یکی از عناصر مهم رنگ ها هستند. رنگ هایی که برای طراحی لوگو، هویت برند، وب سایت و غیره برای بازاریابی برند خود انتخاب می کنید می توانند تاثیر عمیقی بر نحوه درک و تعامل مصرف کنندگان با برند شما داشته باشند. رنگ هایی که استفاده می کنید به شما کمک می کنند که داستانی را تعریف کنید. ممکن است از خود بپرسید برند من باید چه نوع احساسی را به مخاطبان هدفم القا کند؟ اگر برند شما دارای مخاطبان سلامت محور است ، بهتر است رنگ سبز را انتخاب کنید زیرا رنگ سبز در سبزیجات و سایر گیاهان سالم است. برای موفقیت برند شما، ذاتا مهم است که رنگ هایی را انتخاب کنید که نماینده داستان برند شما باشند.

در این مقاله به دنیای جذب روانشناسی رنگها می پردازیم که چگونه می توانند در هویت دادن به برند جادو کنند و بر نحوه درک مخاطبان از برند ما تاثیرگذار باشند. هر رنگ پیامی را به مخاطب انتقال می کند برای اینکه از رقیبانمان متمایز شویم با انتخاب رنگ صحیح به برندمان اعتبار می بخشیم پس با تمرکز ویژه بر روی این شش رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش با ما همراه باشید.


قرمز : رنگ شور و انرژی

قرمز یعنی جلب توجه، برندهایی که از رنگ قرمز استفاده می کنند اغلب میخواهند احساس شور، انرژی، عشق و هیجان را منتقل کنند. رنگ قرمز روی مخاطب بسیار تاثیرگذار است از همین جهت برای انتخاب این رنگ دراهداف برندینگ باید دقت و احتیاط بیشتری لحاظ شود. از پیامدهای مثبت رنگ قرمز می توان به سرعت عکس العمل بالا، افزایش اشتها، قدرت، بی باکی و هیجان، شور و عشق زیاد نام برد . رنگ قرمز نمادین است و برندهایی مانند کوکاکولا و یوتیوب از آن استفاده می کنند.

کوکاکولا از رنگ قرمز در برند سازی خود استفاده می کند که این رنگ باعث تحریک اشتها می شود بنابراین قرمز رنگ محبوب در صنایع غذایی است که یک راه سریع برای ایجاد هیجان و تمایل مصرف کننده برای محصول یا خدماتی است که بازاریابی می کنید.


نارنجی : رنگ خلاقیت و اشتیاق

نارنجی از شما دعوت می کند که به سرگرمی بپیوندید . برندهایی که این ترفند را می دانند میخواهند قابل دسترس و بازیگوش شناخته شوند. رنگ نارنجی می تواند نشان دهنده مقرون به صرفه بودن باشد و آن یک انتخاب هوشمندانه برای برندهایی است که میخواهند به مخاطب انتقال دهند که شما ارزش پول خود را دریافت می کنید.

رنگ نارنجی در یک شبکه خصوصی بنام Nickelodeon  که مخصوص کودکان است و از این رو لوگوی آن دقیقاً نشان‌دهنده خلاقیت و شور و اشتیاقی است که یک برنامه مخصوص کودکان به آن نیاز دارد و از طریق رنگ نارنجی بازیگوشی را منتقل می‌کند.


زرد : رنگ آفتاب و خوش بینی

رنگ زرد شادی و مثب اندیشی است اگر در جای مناسب به کار رود باعث عزت نفس می شود . در برندهایی مانند ایکیا به طرز درخشانی از قدرت رنگ زرد استفاده کردند که فقط جلب توجه نیست باعث می شود به مخاطب حس خوش آمدگویی و شادی را منتقل کند. رنگ زرد یک ارتباط دهنده فوری است که برای برندهایی که هدفشان یک تصویر دوستانه و آفتابی است بسیار عالی است.


سبز : رنگ رشد و دوستی با محیط زیست

رنگ سبز پیوند محکمی با پول و طبیعت دارد. برندهایی که از رنگ سبز استفاده می کنند میخواهند بگویند که ما به محیط زیست اهمیت میدهیم. رنگ سبز رنگی متعادل است ، تداعی کننده طبیعت و حاصلخیزی است. احساس امنیت را القا می کند. رنگ سبز لوگو Starbucks از طبیعت الهام گرفته و یادآور سلامت است. حتی اگر برند شما ربطی به طبیعت ندارد می توانید از این رنگ برای جذب گروه خاصی از مخاطبان استفاده کنید.


آبی : رنگ اعتماد و قابلیت اطمینان

رنگ آبی ذهن را فرا میخواند. رنگ محبوب جهانی ، نماد اعتماد، قابل اعتماد بودن و حرفه ای بودن است. رنگ آبی مثل آن دوست قابل اعتمادی است که همیشه میتوانید روی آن حساب کنید. وقتی در برندسازی خود از رنگ آبی استفاده می کنید به مخاطب حس آرامش ، صلح ، ثبات و اعتماد را منتقل می کنید. شرکت های فناوری مانند IBM و غول رسانه های اجتماعی مانند Facebook از رنگ آبی استفاده می کنند که نشان دهند کاملا قابل اعتماد هستند.


بنفش : رنگ تجمل و خلاقیت

رنگ بنفش با مفاهیم قدرت، اشرافیت، تجمل، خرد و معنویت مرتبط است. رنگ بنفش از معدود رنگ هایی است که در طبیعت وجود دارد به همین دلیل خاص و پیچیده است. برند Cadbury به دلیل آب نبات های شکلاتی مجللی که دارد کاملا منطقی که رنگ بنفش رنگ اصلی مارک آن باشد. YAHOO یکی از مارک های جهانی است که به راحتی با رنگ بنفش قابل تشخیص است. یاهو بعنوان یک غول موتور جستجوی اینترنتی ، بعد از گوگل ، از رنگ بنفش برای برانگیختن احساسات قدرت ، جسارت و حتی کمی رمز و راز برای پاسخ به هیجان در استفاده از موتور جستجوی آنلاین، استفاده می کند. سالیان گذشته یاهو لوگوی جدیدی را راه اندازی کرد اما به رنگ بنفش به عنوان رنگ مارک مورد علاقه خود وفادار ماند.


نتیجه

در دنیای برند سازی و بازاریابی ، رنگ مناسب می تواند تاثیری ماندگار بگذارد و تلاش های بازاریابی شما را به یک جادوی خاص تبدیل کند. درک روانشناسی رنگ ها به شما در انتخاب رنگ برندتان کمک می کند که با مخاطبان هدف خود هماهنگ شوید. بنابراین دفعه بعد که با لوگوی یک برند مواجه شدید به رنگ ها توجه کنید آن ها داستانی را می گویند که شما متوجه شوید.