طراحی گرافیک یا طراحی تصویری در واقع مهارت استفاده از اجزایی مثل حروف، عکس ها، رنگ ها و ابعاد برای خلق یک اثر تاثیر گذار است. بطور جامع طراحی گرافیک بدون در نظر گرفتن ماهیت طراحی از پایه اصلی نقطه، خط و شکل تشکیل شده است که می توان در تبلیغات، آموزش، سرگرمی و غیره بکار گرفته شود.
طراحی گرافیک یک روند بی نظیر است که باعث دیده شدن محتوای شماست. ممکن است به صورت فیزیکی باشد مانند کتاب ها و مجلات یا به صورت دیجیتالی و حتی مجازی، ممکن است ترکیبی از همه این موارد باشد. در هر مورد از طریق طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ برای انتقال یک ایده یا پیام به مخاطبان استفاده می شود.
انواع مختلفی طراحی گرافیک وجود دارد که ممکن است یک طراح گرافیک تنها به یک نوع آن تسلط داشته و متخصص باشد و یا به چند نوع مشابه مسلط باشد. گاهی ممکن است برای انتقال یک پیام تنها از یک نوع طرح گرافیکی استفاده شود و گاهی ممکن از چند نوع برای انتقال پیام استفاده شود این موضوع بستگی به نوع پیام و خلاقیت طراحان گرافیک دارد. در واقع اصول یک طراحی گرافیک همه موارد اعم از رنگ، تایپوگرافی، تعادل ریتم و کنتراست، چیدمان و شبکه بندی، قاب بندی و مفهوم دیداری را شامل می شود.
انواع طراحی گرافیک
دو رسته اصلی طراحی گرافیک رسته پیکسل و رسته وکتور است. به رسته پیکسل رئال یا عامیانه تر واقعی هم می گویند که حجم بالا و کیفیت پایین بزرگنمایی دارد. در این رسته قدرت نرم افزار فتوشاپ برای پردازش بی نظیر است. در رسته وکتور که نام دیگر آن گرافیک برداری است خروجی کارتونی و غیر واقعی دارد که حجم کم و کیفیت بزرگنمایی بالایی دارد. که امروزه قدرتمندترین نرم افزارها از جمله ایلستراتور و کرل دراو برای پردازش بی نظیرند و این امر باعث شده علاقمندان بسیاری به رسته وکتور روی آورده و محبوب گردد و از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده می شود، با توجه به تنوع مخاطبان و همینطور وجود انواع طراح های گرافیک می توان پیام را از روش های مختلفی به مخاطب منتقل کرد. طراحی گرافیک مجموعه ای از طراحی های گرافیک محیطی، معماری، پوستر، آرم و لوگو، وبسایت، طراحی مجلات و نشریات است. استودیو تاش انواع طراحی گرافیک را در این مقاله به مخاطبین خود معرفی می کند.

طراحی گرافیک تبلیغاتی
یکی از مهمترین قسمت هایی که طراحی گرافیک در آنجا مورد استفاده قرارد می گیرد، طراحی در قسمت تبلیغات و بازاریابی است. اکثر شرکت ها چه تازه تاسیس شده و چه شناخته شده برای کسب برتری نسبت به رقبای خود با استفاده از تصاویر گرافیکی درست انتخاب شده و جذاب در محتوا همواره در تلاش برای پیروزی نسبت به رقیبان خود هستند. که یکی از تاثیر گذارترین کارهای شرکت ها برای موفقیت در کسب و کار استفاده از تبلیغات برای جذب مخاطب بیشتر است و این کار از طریق طراحی گرافیک و ارسال پیام به مخاطب انجام می شود. ابتدا تیم بازاریابی خواسته ها و نیازهای یک مخاطب از یک محصول را شناسایی و به تیم تبلیغات ارائه می دهند و خلاقیت در خلق یک طراحی گرافیک تبلیغاتی جذاب و مناسب منجر به تاثیرگذاری موثر در مخاطبان می شود.

طراحی گرافیک هویت برند
هویت برند همانند هویت شخصیتی شماست که شما را منحصر به فرد می کند. که همیشه شنیده ایم که لوگو و طرح های یک برند در واقع هویت یک برند هستند. طراحی گرافیک هویت بصری برند شرکت شما را می سازد. سنگ بنای هویت بصری یک برند طراحی لوگو است.
طراحان گرافیک هویت برند طراحی لوگو، فن چاپ، پالت های رنگی و سایر طراحی های تصویری که اشاره به شخصیت یک برند دارند را انجام می دهند. وجه یک برند باید با رنگبندی، لحن، احساسات، تجربیات و تصاویر با مخاطبان ارتباط برقرار می کند.
استفاده از یک طرح و رنگ بندی خاص در طراحی کارتهای تجاری، ملزومات ادرای و لوازم التحریر برای استحکام برند و ایجاد اطمینان در میان مخاطبان برند بسیار تاثیر گذار است.

طراحی گرافیک UI
طراحی گرافیک رابط کاربری مربوط به دستگاه های مختلف و نحوه ارتباط کاربران با آن است. دستگاه هایی مانند موبایل، تبلت و دسکتاپ. هرچه ارتباط کاربر با استفاده دقیق از جزییات راحت تر باشد به اصطلاح طراحی کاربر پسند است.
در طراحی گرافیک رابط کاربری در واقع طراحی تجربه بصری کاربران و طراحی عناصر گرافیکی نمایشی مانند دکمه ها، منوها و فرایند های داخلی دستگاه ها است به صورتی که هم زیبایی و هم کیفیت فنی در بالاترین سطح موجود باشند. طراحان رابط کاربری طراحی برنامه های موبایل، دسکتاب، وب سایت ها و بازی ها را انجام می دهند. جالب است بدانید که طراحان UI حرفهای به تمامی جزئیات در طراحیهایشان توجه میکنند. دیدی که بتواند ریزترین نقص ها را پیدا کند. به معنای واقعی این نوع طراحان به طراحان توسعه برندینگ و توسعه گرافیکی معروف هستند.
نشریات، نمونه هایی تفصیلی هستند که با یک مخاطب از طریق توزیع عمومی ارتباط برقرار می کنند. آنها به صورت سنتی یک رسانه ی چاپی بوده اند. به کتابها، روزنامه ها، مجلات و کاتالوگ ها بیندیشید. با این حال، اخیراً افزایش چشمگیری در نشریات دیجیتالی وجود داشته است.

طراحی گرافیک انتشاراتی (چاپی)
طراحان گرافیک که در حوزه نشر و چاپ فعالیت دارند جدا از خلاقیت در طراحی بسته بندی، کاتالوگ، بروشور و غیره باید با اصول اولیه چاپ آشناییت کامل داشته باشند در کل در زمینه رنگبندی، نشر و انواع چاپ مهارت داشته باشند. که بعد از مرحله طراحی نوبت به بستن سند که ملزم آگاهی از ابعاد و اندازه کاغذ، ماشین چاپ، مشخص کردن محل های تا و برش و سپس مرحله لیتوگرافی و تهیه زینک و فیلم است. و همچنین درآخر مرحله چاپ و کنترل و نظارت صورت می گیرد.
انتشارات مختلف در زمینه طراحی در کتابها، مجلات، خبرنامه ها، کتابهای راهنما، گزارش های سالانه، مجلات، کاتالوگ ها فعالیت دارند. در این نوع طراحی ها از آثاری مانند عکاسی، گرافیک و تصویرسازی استفاده می شود.


طراحی گرافیک حرکتی
یکی از جذاب ترین قسمت های حوزه طراحی گرافیک حرکتی موشن گرافیک است. همانطور که از اسم این نوع طراحی مشخص است نوعی از طراحی است که در آن حرکت وجود دارد که شامل فیلم، انیمیشن، صدا، فن چاپ و شبیه سازی است که در شبکه های اینترنتی و آنلاین و یا شبکه های تلویزیونی و یا رادیو مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر با توسعه شبکه های آنلاین و دنیای مجازی این نوع طراحی طرفداران بیشتری پیدا کرده و سرعت رشد آن نیز بسیار بیشتر شده است. گرافیک حرکتی یا متحرک با کمک انیمیشن زنده است. تصاویر متحرک یک خلق است تنها تولید نیست.


طراحی گرافیک بسته بندی
یکی از شاخه های پرکاربرد هنر گرافیک که مستقیما با مخاطب و یا مصرف کنندگان یک برند در ارتباط هست، طراحی گرافیک بسته بندی کالا است. برای بعضی از افراد ممکن است پیش آماده باشد که یک کالا با کیفیت نسبتا خوب رو به دلیل بسته بندی نامناسب کنار گذاشته باشند. یکی از مهمترین زیرشاخه های طراحی گرافیک هنر حساس طراحی بسته بندی است بنابراین در سال های اخیر شرکت ها و کارخانجات زیادی نوع بسته بندی خود را بهبود دادند. بسته بندی محصولات علاوه بر اینکه برای محافظت، ذخیره سازی، توزیع و فروش محصولات ضروری است در ایجاد ارتباط با مخاطب هم نقش موثری دارد. بسته بندی یعنی روانشناسی در محاسبات کاربردی کالا که گاهی همین بسته بندی به نظر ساده، اگر یک فکر و ایده جذابی همراه داشته باشد ممکن است در جذب مصرف کننده و فروش محصول بسیار تاثیرگذار باشد. طراحان بسته بندی باید دانش بسیاری در این زمینه تخصصی داشته باشند و علاوه بر طراحی باید به شرایط چاپ و طراحی صنعتی نیز تسلط داشته باشند. از عوامل تاثیر گذار در طراحی گرافیک بسته بندی به عکس، طرح، نقش و تصویر می توان اشاره کرد.


سخن آخر
سخن آخر اینکه انواع طراحی گرافیک در هر شاخه ای هدف مشترکی را دنبال می کنند و این هدف چیزی نیست به جز برقراری ارتباط خوب با مشتری و مخاطب و جلب اطمینان مخاطبان با برند. با یک طراحی خوب، جذاب و هدفمند می توان بازاریابی و تبلیغات خوبی داشت. خیلی از برند ها با یک طرح مینیمالیستی سال هاست در دل مخاطبان خود زنده اند و مشتریان ثابت و وفاداری دارند.

